TIps voor een sollicitatiegesprek

7 Tips voor een sollicitatiegesprek

1

Doe onderzoek naar de organisatie, je gesprekspartner, en bekijk de vacature nog eens voor het gesprek. Bedenk vragen die je wil stellen.

2

Bereid vragen voor die zij jou kunnen stellen. Veelgestelde vragen kun je online vinden. Laat vooral zien dat je kan reflecteren op jezelf.

3

In het begin van een sollicitatiegesprek zullen ze je de ruimte geven iets over jezelf te vertellen. Daarom bereid je een elevator pitch voor. Een elevator pitch is een praatje tussen de één en twee minuten waarin je kort en krachtig iets vertelt over jezelf, wat je te bieden hebt, en waarom jij niet alleen gesolliciteerd hebt op de functie, maar waarom je er geschikt voor bent.

4

Als er wordt gevraagd om voorbeelden te geven, zorg dan dat je voorbeelden neemt die ook te zien zijn op je cv. Op die manier kun je meer toelichting geven op bepaalde werkervaring.

5

Neem initiatief en stel vragen. Wacht niet met vragen stellen tot het einde, maar stel ze wanneer ze relevant zijn. Op die manier is het een gesprek en geen interview.

6

Overweeg om pen en papier mee te nemen, zodat je zelf dingen kunt opschrijven, of zodat je je de vragen die je van tevoren hebt bedacht nog eens kunt bekijken. Kleed je netjes aan en wees op tijd!

7

Zijn er dingen onduidelijk over het sollicitatieproces? Neem vooral even van tevoren contact op met je contactpersoon!

 

Kom je er niet uit of wil je meer uitleg? Neem contact met ons op!

Contactgegevens